پانل کنترل سرچاهی

mah-4

پانل کنترل سرچاهی

پانل های کنترل هیدرولیکی سرچاهی در مجموعه های سرچاهی استفاده می شوند و عملکرد آن کنترل باز و بسته شدن چاه های نفت و گاز به صورت ایمن می باشد. با توجه به بالا بودن فشار سیال (گاز یا نفت) در چاه ها، فرایند باز و بسته شدن می بایست توسط فشار نیروی هیدرولیک و به صورت کاملا کنترل شده انجام گردد.

 در ساخت این پنل های هیدرولیکی سر چاهی می بایست کلیه عوامل ایمنی شامل رعایت حداکثر فشار هیدرولیک قابل اعمال به شیر ایمنی زیر سطحی (SSSV) ،شیر ایمنی رو سطحی (SSV) ، شیر بهربرداری (WV) و نیزایجاد خط فشار جهت سنسورهای فشار (PRESSURE SWITCH)، سنسور آتش و زلزله (FUSIBLE PLUG) و غیره رعایت گردد.

 با توجه به امکانات پروژه ها، پانل های ساخت این شرکت می توانند از نوع GAS DRIVEN PANEL باشند. معمولا در جاهایی که فاقد انرژی برق هستند و یا دسترسی به برق هزینه گزافی دارد از این نوع تابلوها استفاده می گردد.

این پانل قابلیت نصب در محدوده خطر( HAZARDOUSE AREA) را دارا بوده و ادوات الکتریکی از قبیل الکترو موتور، شیر های برقی (SOLENIOD VALVE) ، ترانسمیتر و … از نوع EX بوده و به صورت کاملا ایمن کار خواهند کرد.

 در این پنل ها فشار هیدرولیکی لازم توسط پمپ هیدرولیک که به الکترو موتور متصل می باشد ایجاد می گردد. در پانل هایی که در مناطق فاقد برق می باشند انرژی لازم توسط گاز و یا هوای ابزار دقیق به پمپ هایی که با تحریک گاز (GAS/AIR/INSTRUMENT AIR DRIVEN) کار می نمایند، رسیده و سپس توسط این پمپ ها فشار هیدرولیک ایجاد می گردد.

 در پنل های کنترل هیدرولیکی سر چاهی ادوات متعددی همانند رگلاتور (جهت ایجاد فشار از یک منبع فشار) ، شیرهای ایمنی (جهت کنترل فشار) ، شیر های کنترلی و عملکردی همانند NEEDEL/BALVE VALVE و فیلتر ها و…استفاده می گردد.

 طراحی این پنل ها به گونه ای می باشد که امکان نمایش کلیه فشار های هیدرولیکی از طریق نشان دهنده فشار (PRESSURE GAUGE) و یا نشان دهنده های الکتریکی (ELECTRICAL INDICATOR LAMP) در آن میسر خواهد بود.

 در طراحی مدارات کنترلی این قابلیت وجود دارد که بتوان سیستم کنترل آن ها را بصورت RELAY BASE و یا PLC BASE طراحی نمود. در استفاده از سیستم PLC این توانایی وجود دارد که بتوان توسط HMI (Human Machine Interface) کلیه فرایند های مربوط به کنترل سیستم را مشاهده، تغییر، ثبت و یا ارسال نمود.

 با توجه به محیط های خورنده حاوی سولفور و شرایط محیطی پروژه ها جنس اجزای مختلف پانل های کنترل هیدرولیکی سرچاهی تعیین و از سازندگان معتبر داخلی و خارجی تامین می گردند. معمولا جنس کلیه اقلام و تجهیزات از استیل ضد زنگ می باشد.